Šī sadaļa ir paredzēta ģimenes locekļiem un draugiem, kuri vēlas atbalstīt personu ar psihisko traucējumu diagnozi.

Ja kādam, kurš Tev rūp ir diagnosticēti psihiski traucējumi, Tev iespējams, ir grūti izprast viņa izjūtas un uzvedību un Tu nezini kā palīdzēt. Tomēr ir daudz pozitīvu lietu, ko Tu vari darīt, lai palīdzētu.

  • Centies būt pacietīgs. Ja Tavam tuvajam cilvēkam ir grūti kontrolēt savas emocijas (regulēt emocijas), centies šajos brīžos neiesaistīties strīdos. Labāk nogaidi, kad jūs abi jūtaties mierīgāki un tad izrunājaties.
  • Netiesā viņu. Centies uzklausīt, izvairoties teikt, ka viņš reaģē pārāk saasināti un, ka viņam nevajadzētu tā justies.

Viena lieta, kas man palīdz ir, kad citi apstirpina un pieņem manas emocijas, jo es bieži jūtos vainīgs par savām emocijām.


  • Esi mierīgs un konsekvents. Ja Tavs tuvais cilvēks piedzīvo daudz intensīvu emociju, tas var palīdzēt viņam justies droši un atbalstītam.
  • Atgādini viņam visas viņa pozitīvās iezīmes. Kad kādam, kurš Tev ir nozīmīgs, ir grūtības noticēt jebkam labam attiecībā uz sevi, dzirdēt Tevis pamanītās pozitīvās lietas, var viņam palīdzēt tās saskatīt pašam.
  • Centies noteikt skaidras robežas un ekspektācijas. Ja Tavs tuvais cilvēks jūtas nedrošs un noraizējies par to, ka varētu tikt pamests, svarīgi pārliecināties, ka jūs abi zināt, kur ir jūsu attiecību robežas un, ko jūs sagaidāt viens no otra.
  • Plāno uz priekšu. Kad persona, kuru Tu centies atbalstīt jūtas labi, pajautā, kāds ir labākasi veids, kā viņam palīdzēt, kad viņš jūtas slikti.

Man ir draugs kurš […] katru nedēļu ar mani kopā iet iedzert kafiju. Apziņa, ka ir kāds, kuram rūp un kurš atvēl tev laiku, pat brīžos,kad tu pats nezini kas esi…tas nozīmē ļoti daudz.


  • Uzzini, kas viņam izraisa negatīvās emocijas. Runā ar savu tuvo cilvēku un centies noskaidrot, kāda veida situācijas vai sarunas varētu viņam izraisīt negatīvās domas un emocijas.
  • Padomā, kā Tu varētu parūpēties, lai viņš būtu drošībā. Tas var būt biedējoši, zinot, ka kāds, kurš Tev rūp dara sev pāri vai cīnās ar pašnāvības domām, tomēr sagatavojoties iepriekš un izveidojot drošības plānu var palīdzēt jums veiksmīgāk tikt ar šīm situācijām galā.
  • Uzzini vairāk informācijas par attiecīgo psihisko traucējumu un palīdzi mazināt stigmu. Psihisko traucējumu diagnoze bieži ir sarežģīta, un Tavam tuvajam cilvēkam papildus centieniem pārvaldīt savu psihisko saslimšanu, nereti vēl ir jāsaksaras ar citu cilvēku aizspriedumiem.
  • Palīdzi viņam sameklēt piemērotu ārstēšanu un atbalstu. Piemēram, Tu vari viņam piedāvāt iet līdzi uz ārsta konsultācijām vai palīdzēt atrast psihoterapeitu.
  • Parūpējies par sevi. Kāda cita intensīva atbalstīšana var radīt stresu. Atceries, ka arī Tava psihiskā veselība ir svarīga, un pārliecinies, ka Tu rūpējies arī par sevi. Rūpes par savu labklājību var palīdzēt saglabāt enerģiju, laiku un attālumu, kas Tev nepieciešams, lai varētu palīdzēt otram.

    Sertificēta klīniskā psihologa privātprakse (Mg.psych. Agnese Zagorska; tel. 22015135; epasts: info@mentaltalk.lv)

Categories:

Tags:

 Mental Talk 2020 © Visas tiesības aizsargātas